Den enes halsont, den andres hoppträning

Planen var att Magnus och Taika skulle hoppa hela helgen med träning för Ragna idag och pay & jump imorgon. Men det blev ingen träning för Magnus del idag, för han mår så risigt att han och katterna har legat under en filt i soffan hela dagen.

Därför blev det min uppgift att ta med Taika på hoppträning. Jag som inte har hoptränat sedan Burger King var prins typ. Tur att Taika är den snällaste hästen som någonsin har gått på fyra järnskor. Hon lastar sig själv och står snällt när man sadlar eller tar av benskydd eller vad man nu håller på med. Och hon är fruktansvärt snäll i ridningen.

De första sprången blev trots det riktigt dåliga. Jag red dåligt och till råga på allt var det små plank vi skulle rida över. Magnus har fått rida en del på ”titthinder” den senaste tiden. Han har blivit jätteduktig, men han har ännu inte riktigt den timing som behövs exempelvis vid läskiga hinder och Taika ifrågasatte därför om det skulle vara nödvändigt att hoppa de ”läskiga” plankorna idag.

Det var alldeles våldsamt nödvändigt försäkrade jag henne om. Efter en stund slappnade vi båda av lite och då red jag bättre och då gick Taika bättre. Vi red några olika serier som Ragna till sist satte ihop till en hel bana. Sista gången vi red banan gick det helt fenomenalt bra. Tänk så enkelt det kan vara att rida! Det är bara att rida bra så går hästen bra.

Jag är inte helt säker på om Magnus ska få tillbaka sin häst. Det var ju hur kul som helst att hoppa idag.

Kommentera

