Slut på snusket i hagarna

Hur ser det ut i dina hagar nu? Lerigt och sörjigt och jävligt? Det gör det nämligen i de flesta hagar i min omgivning just nu. Det är inte riktigt så att man vill lägga ut hö i den där geggamojan, för det ser ut typ så här.

Snusk! Copyright: the Horseworld of Carro.

Snusk!
Copyright: the Horseworld of Carro.

Sjukt oaptitligt, tycker både hästarna och jag. Jag har funderat på hur det skulle kunna lösas. Visserligen har det satts upp någon ställning i Musens och Berras hage, där man ska kunna hänga ett sånt där slowfeedinghönät, men den vill jag inte använda. Dels för att jag har hört om för många hästar som har fått rygg- och/eller nackproblem efter att ha fodrats med hjälp av dessa nät och dels för att den som har satt upp ställningen har satt upp den precis där hästarna har sin toalett.

Jag har som sagt funderat en hel del. Och jag har kommit fram till en helt okej lösning. Den är inte optimal. Det mest optimala vore ju om vi slapp gå ut i sörjan (okej, det mest optimala vore om det inte var sörjigt alls), men det kommer bara att hända i älvornas värld.

Det jag gjorde var att åka till Lantmännen och köpa tre äckligt gröna lövkorgar. Dessa placerade jag ut på några hyfsat torra delar av hagen. I botten av var och en placerade jag en stor sten, så att de inte flyger iväg om det är blåsigt eller om hästarna får för sig att bära omkring på dem. Sen är det bara att fylla med hö. Minimalt med spill. För att förhindra att det blir för upptrampat på en och samma plats flyttar jag runt lite på dem.

Slut på snusket! Copyright: the Horseworld of Carro.

Slut på snusket!
Copyright: the Horseworld of Carro.

Musen är nöjd. Berra är nöjd. Jag är nöjd.

Alla är nöjda och glada. Copyright: the Horseworld of Carro.

Alla är nöjda och glada.
Copyright: the Horseworld of Carro.

2 thoughts on “Slut på snusket i hagarna

  1. Ja, det är lerigt och hemskt i hagarna. Men jag har en ”hästomat” där jag fyller på hö och då äter hästen ur den och minimalt hamnar på backen. Skönt att hästen slipper äta från backen med skit och lera.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.