Hästsaksshopping i England

En sak som jag verkligen inte vill vara utan när jag är utomlands är att försöka hitta lokala ridsportsaffärer. Det är inte alltid jag lyckas. Paris har jag inte hittat någon i. Inte heller i Sydney eller New York. I London hittade jag för några år sedan en liten butik i Kensington som mestadels hade jaktutrustning och en pyttebutik med ungefär tre olika produkter ovanför ett av stallen vid Hyde Park. Och så hade anrika Harrods ett skämt till ridsportsavdelning som jag tror att de har lagt ner nu.

Till min hjälp under denna englandsresa hade jag Horse & Hound från 30 april som listade ridsportsaffärer över hela landet. Jag hittade en lovande i närheten av Torquay.

Tack och lov för GPS, för affären låg inklämd mellan däckverkstäder och målerifirmor i ett industriområde. Affären var liten men knöfull av pryttlar från golv till tak. Det var mer tur än skicklighet att jag hittade något av värde, för det var helt osorterat. Tröjor delade hyllor med krubbor. Grimmorna fanns i närheten av hästgodiset.

Myggmedlet hade i alla fall en egen hylla. Jag slog till på en flaska Naf Off som jag misstänker att tullens knarkhundar reagerade på, för Magnus resväska hade varit öppnad upptäckte vi när vi kom hem.

När jag flög inrikes i Australien för några år sedan reagerade knarkhundarna på mig, men när tullarna kom närmare mig kände de lukten av mina citronella-armband och förklarade att hundarna kunde gå igång på doften av citronella, så jag fick gå vidare till mitt anslutningsflyg.

Citronella funkade bra på de australiska myggorna. Det var också väldigt effektivt för att hålla folk på avstånd eftersom det avger en ganska stark doft. Jag hoppas att det håller myggorna på avstånd från våra hästar.

Det hemliga vapnet mot de svenska myggen. Copyright: The Horse World of Carro.

Det hemliga vapnet mot de svenska myggen.
Copyright: The Horse World of Carro.

Jag köpte också en kalkbit som är bra för att göra vitt ännu vitare. Vitt som i vita ben, vita bläsar och vita hästrumpor.

Kalk gör det vita ännu vitare. Copyright: The Horse World of Carro.

Kalk gör det vita ännu vitare.
Copyright: The Horse World of Carro.

Mitt sista fynd var ett par foamsulor som är toppen att ha hemma vid kombinationen tappade hästskor och semesterlediga hovslagare. Lite vetrap och silvertejp tillsammans med sulorna och hoven håller sig tip top tills hovis är tillbaka.

Räddningen är nära när hovslagaren är långt borta. Copyright: The Horse World of Carro.

Räddningen är nära när hovslagaren är långt borta.
Copyright: The Horse World of Carro.

4 thoughts on “Hästsaksshopping i England

  1. Jag letar också alltid hästaffärer.. I Buenos Aires där jag precis var var det inte helt lätt kan jag tala om! Hittade några dock. Fina grejor, men dyrt. Kul ändå att besöka duktiga stövelmakare osv som jag lyckades med. Men man måste ju 1. Ha mycket pengar 2. Bestämma sig vilken av tusen miljoner asfina modeller man vill ha. 😁😛

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.