Borde inte hingstar ha smakguider?

Just nu svallar vågorna höga i diverse avelsdebatter runtom på nätet. Är det inte åsikter om Breeders Trophys vara eller icke vara svenskt är det att ”nötter” som betäcker sitt halvdana sto med den hingst som råkar vara populär för året och blir förvånad när avkomman inte är ridbar eller hållbar. Men hur i all världen ska man veta vilken hingst man ska välja till sitt sto för att få en snäll häst som klarar av träning och kanske tävling på låg nivå och som inte blir ett nervvrak av att stå en dag?

De allra flesta av oss är hobbyryttare som behöver en häst som är lugn för det mesta och som är såpass anatomiskt korrekt att den står med ett ben i varje hörn. Men är det något som står i de tjusiga beskrivningarna om hingstarna på hingsthållarnas hemsidor? Nej, där står utförligt om tävlingsmeriter, poäng på gångarter, hur dyra avkommorna var på de tyska supertjusiga auktionerna. Inte någonstans står det något om att avkommorna blir bra tanthästar eller att de passar dig som helst rider ut. Hur ska man få reda på sannolikheten att man tillverkar en häst som har anlag för att bli trafiksäker? Hur föder man upp en häst som har jämna gångarter, men inte så stora att man inte kan sitta ner i kort trav?

Därför har jag ett förslag till hingstägare och seminstationer. Inför årets betäckningssäsong ska ni göra som Systembolaget.

När jag går på Systembolaget är det rena djungeln. Inte nog med att man måste bestämma om man vill ha öl, cider, whisky, vin eller champagne. Man måste veta vilken region eller druva man föredrar. Därför är Systembolagets symboler som man hittar på prislappen på hyllkanten ovärderliga. De visar inte bara hur mycket sötma eller syrlighet drycken har, det står också vad den passar med. Ska jag äta oxfilé tilll middag behöver jag bara söka bland de viner som passar till nötkött. Vill jag att vinet ska smaka mycket eller lite? Ska det komma från en viss region? Det är bara att titta på lilla lappen. Jag behöver inte gå på en massa smakminor för att jag inte vet vad jag köper. Kort sagt, med smakguiden slipper jag en trist baksmälla för att jag kände mig tvungen att dricka upp den där dyra sörjan jag köpte eftersom jag inte visste vad jag köpte.

Skärmdump från Systembolaget.se.

Skärmdump från Systembolaget.se.

Tänk om hingsthållarna tog fram smakguider till sina hingstar. Hur mycket passar avkommorna för hoppning? Dressyr? Skogsmulleridning? Ridskoleridning? Vilka ryttare passar hästen ihop med? Långbent dressyrtjej med ambitioner? Knubbig tant utan coremuskulatur? Hoppgalen herre med mer vilja än omdöme? Vilka ston är hingsten lämplig till? Fin märr som jämt är halt? Sto med egna meriter i lätt B-dressyr? Snäll märr som älskar att bli borstad men som aldrig har satt sin fot på en tävlingsbana?

Med en smakguide för hingstar skulle man bespara uppfödare, hästägare och framförallt hästar baksmällan som uppstår när stoägarna inte har en aning om vad de betäcker med.

2 thoughts on “Borde inte hingstar ha smakguider?

  1. Det där har jag också alltid saknat! Inte för att jag sysslar med avel, utan för att jag hade velat ha en sådan lista när jag ska köpa häst. Så att jag vet vad som kan tänkas passa mig och vilka hingstlinjer jag inte ska välja…

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.