Nu är broccolin uppäten

Ett annat sjönära mästerskap. Fälttävlans-EM på Riberborg 2013.

Fälttävlansdressyren är över för den här gången. Magnus brukar kunna sätta ord på det mesta. Enligt honom är dressyren för fälttävlan vad broccoli är för en måltid. Ingen gillar den, men den lär vara nyttig. Äter du inte upp den får du ingen efterrätt. Nu är broccolin uppäten, så nu kommer efterrätten. Det som alla egentligen kom för.

Jag såg inte den sista gruppen, den som gick under natten, men poängen talar sitt tydliga språk. Kung Jung är fortfarande kejserligt bra på dressyr. Men vi misstänker att Ludde skolkade från dressyrskolan. Sverige har nu halkat ner till femte plats. Men. Vi är mindre än en rivning från bronset. Vi får onda lite på Storbritannien, Tyskland, Nya Zeeland och Japan som ligger före oss och sätta vår tillit till svenskarnas superkrafter i terrängen.

Hästarna sover borta i natt. Eftersom terrängen går på en liten ö en bit från ridsportsarenan har arrangörerna låtit hästarna åka hästturistbussen genom staden och ett tillfälligt stall vid banan över natten. Förhoppningsvis har de fått möjlighet att se några sevärdheter på vägen, till skillnad från ryttarna som inte får göra något skoj för att dämpa nervositeten.

Terrängen lär vara sevärd. Men jag kommer inte att se den live. För den börjar om några timmar. Och då kommer jag att sova sött.

Tokyo är varmt. Tokyo är fuktigt. Tokyo är typ värre än Rio och Hong Kong ihop. Jag hittade en intressant jämförelse av de olika terrängbanorna under de fyra senaste olympiaderna.

OptimaltidBanlängdAntal språng
Hong Kong8 min 0 sek4 560 m39
London10 min 3 sek5 729 m40
Rio10 min 15 sek5 843 m45
Tokyo7 min 45 sek4 420 m36 (snabba vägen)
45 (långa vägar)

Som synes är det en rackarns massa språng per minut. Lägg där till att banan är rena berg-och-dal-banan. Det här kommer inte bli någon promenad i parken. Nu kommer det bli åka av. Det är nu det visas att den här tävlingen inte är någon dressyrtävling. Det är nu Ludde ska ta revansch.

Gissningsvis kommer ett antal ekipage att falla ifrån under terrängen. (Med förhoppningen att ingen skadar sig illa.) Redan efter dressyren har det belgiska ekipaget utgått på grund av att hästen har fått en liten, men smärtande skada. Liksom i piff-och-puff-dressyren kan man ersätta ett ekipage med ett annat. men det gäller bara laget, inte individuella ekipage. Det krävs att ekipaget har uteslutits eller utgått eller att det är medicinska skäl. Däremot får man inte ersätta ett ekipage som uteslutits på grund av farlig ridning eller att man har varit stygg mot hästen.

Nu återstår bara för mig att säga god natt och HEJA SVERIGE!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.